Rogi na kierownicę - tak czy nie?

Często w swojej praktyce zawodowej jako fizjoterapeuta spotykam się z pytaniem:

- co robić gdy drętwieją dłonie i przedramiona podczas jazdy na rowerze?

- czy warto korzystać z tzw rogów na kierownicę?

W internecie znajdziemy wiele informacji i zaleceń w tym temacie. Główne zalety opisywane przez użytkowników to:

- pewniejszy chwyt kierownicy przy podjazdach szczególnie na stojąco,

- pewniejszy chwyt kierownicy jedną ręką podczas podjadania lub picia.

- dodatkowa blokada przed ześliźnięciem się ręki z kierownicy w bok

- w książce "Lance Armstrong program mistrza" autor wykazuje, że szeroki uchwyt na podjazdach otwiera klatkę piersiową co pozwala złapać trochę więcej tlenu.

- w przypadku upadku na bok dodatkowa ochrona dla rąk

- na długich dystansach, możliwość zmiany chwytu na kierownicy - kierownica/rogi, co pozwala odpocząć dłoniom i mięśniom przedramienia

I właśnie na tym ostatnim, dla mnie najważniejszym zagadnieniu chcę się skupić.

Zapraszam na poradę fizjoterapeutyczną online

Aby zrozumieć, dlaczego powstaje drętwienie, ból rąk, od nadgarstków do łokci podczas jazdy na rowerze, należy poznać trochę anatomii. Objawów oczywiście jest więcej np. drętwienie palców (głównie III, IV, V) albo ból barków. Głównym powodem jest, przeciążenie mięśni unoszących nadgarstek do góry. Dźwigacz nadgarstka promieniowy długi i krótki. Ich przyczepy znajdują się w rejonie kłykcia bocznego kości ramiennej i ciągną się do kostek śródręcza (szczegóły budowy anatomicznej znajdziesz tutaj …). Z tego wynika, że przebieg mięśni obejmuje również staw łokciowy, co będzie mieć duże znaczenie w odczuwaniu bólu podczas jazdy.

Długie utrzymywanie nadgarstka w pozycji zgięcia grzbietowego (a takim jest klasyczny chwyt kierownicy podczas jazdy) wraz z dociskiem i przenoszeniem drgań z koła na kierownicę powoduje zmęczenie w/w mięśni na ich przyczepach końcowych. Następnie poprzez włókna mięśniowe ból przenosi się wyżej (łokieć). Długotrwałe ignorowanie tego stanu może doprowadzić np do tzw łokcia tenisisty. Zespół łokcia tenisisty uaktywnia bóle schodzące do nadgarstka i w ten sposób mamy „zamknięte koło bólu”. Posiadając rogi, które powodują odpoczynek mięśni poprzez wyprost w stawach nadgarstkowych możemy unikać w/w sytuacji. Jest to podobny problem co ból kolana spowodowany zmęczeniem mięśnia czworogłowego uda podczas długotrwałego zgięcia w trakcie jazdy samochodem.

Oczywiście, jak zawsze bardzo ważna jest profilaktyka. Poniżej kilka porad jak sobie samemu poradzić. Przy poważniejszych bólach należy skonsultować się z lekarzem lub fizjoterapeutą.

Wadykorzystania z rogów:

- waga roweru większa o co najmniej 60 g,

- czasem rogi obijają ramę

- więcej jest roboty przy wymianie chwytów, manetek czy klamek. Ale, to chyba najmniejszy problem …..

Poniżej film z ćwiczeniami. Zapraszam do subskrypcji kanału i udostępniania