Zniesiona lordoza szyjna i lędźwiowa

Bóle głowy, mięśni, kręgosłupa z powodu złej budowy to bardzo częsta sytuacja dotycząca zarówno młodych jak i starszych. Główną przyczyną są tzw zniesione lordozy (lędźwiowa i/lub szyjna). W większości przypadków w/w patologia powstaje w okresie dojrzewania (pomiędzy 11-21) rokiem życia. Na młody, rozwijający się kościec zaczynają działać duże przeciążenia wynikające ze wzrostu ciała oraz siły zewnętrzne. Bardzo rzadko występuje brak tylko jednej lordozy, najczęściej idzie to w parze. Osoba z zniesiona lordozą przyjmuje charakterystyczną postawę (tzw niechlujną). Przesunięcie głowy i barków do przodu, przykurcz mięśni klatki piersiowej, nadmierne rozciąganie mięśni grzbietu, przygarbienie doprowadza do szeregu przeciążeń i zmian w różnych strukturach anatomicznych. Ma wpływ na powstawanie wielopoziomowej dyskopatii lędźwiowej i/lub szyjnej co determinuje kolejne problemy bólowe. Bóle głowy, stawów barkowych, łopatek, promieniowania do rąk i/lub nóg, dziwne odczucia na twarzy, problem z oddychaniem to tylko kilka przykładów objawów. Przeciążone w tym ustawieniu mięśnie posturalne nie wykonują prawidłowo swojej pracy. Nie stabilizują kręgosłupa, co w efekcie tworzy tzw zamknięte koło bólowe.

Niestety lordozy nie da się już skorygować. Zostaje nam tylko profilaktyka i terapia mająca na celu powstrzymywanie, na ile to możliwe zmian wtórnych.

Najlepszą sytuacją jest konsultacja lekarska i cykl zabiegów u doświadczonego fizjoterapeuty. Jeśli nie mamy takiej możliwości to należy pamiętać o kilu wskazówkach.

Terapię należy rozpocząć od:

- głęboki masaż poprzeczny odcinka szyjnego

- głęboki masaż poprzeczny przejścia piersiowo – lędźwiowego

- rozciąganie mięśni klatki piersiowej

- wzmacnianie mięśni grzbietu

- retrakcja odcinka szyjnego (cofanie głowy)

Na poniższym filmie omówiłem w/w zasady oraz pokazałem tzw pozycje Brugger'a która też może być wykorzystana w autoterapii.

Należy pamiętać, że informację zawarte w materiale video to tylko moje propozycje. Bezwzględnie należy skonsultować je z własnym lekarzem lub fizjoterapeutą. Zapraszam na film