KRS 0000037904 dla Jagoda Bąk 17492

Budowa kręgosłupa a bóle

Zniesienie lordozy szyjnej pociąga za sobą wiele zmian w budowie i biomechanice ciała. W większości przypadków, lordoza szyjna współistnieje ze zniesioną kifozą piersiową oraz zniesieniem lordozy lędźwiowej. Patologia ta prowadzi do przemieszczenia środka ciężkości, stałych przeciążeń mięśni oraz bóli głowy (zobacz art cz1).

Z powyższych faktów na plan pierwszy w terapii zespołu bólowego wysuwa się profilaktyka. Kiedy odczuwamy pierwsze symptomy (bóle u podstawy czaszki promieniujące do oka, bóle łopatek, napięcie mięśniowe w okolicy szyi i barków, bóle w mostku) podczas dnia, a które ustępują po wypoczynku, należy jak najczęściej przyjmować pozycję wypychającą klatkę piersiową do przodu. Pomocą może być drążek rehabilitacyjny lub zwykły kij np. od miotły. Aby prawidłowo wykonac ćwiczenie należy wciągnąć brzuch poprzez powolny długi wydmuch ustami. Nie robimy tego mechanicznie poprzez pracę mięśni. Następnie zwracamy uwagę na ściągnięcie łopatek.

Zobacz zdjęcia.

ból kręgosłupa ćwiczenia  ból kręgosłupa ćwiczenia  ból kręgosłupa ćwiczenia

Przeprost możemy również osiągnąć w pozycji leżącej, lub na piłce rehabilitacyjnej

ból kręgosłupa ćwiczenia    ból kręgosłupa ćwiczenia

W przypadku pracy siedzącej, możemy zastosować tzw pozycję Brugerra. Zaleca się siedzenie na krawędzi krzesła z kończynami dolnymi lekko rozstawionymi. Następnie przenieś ciężar ciała na stopy skierowane lekko na zewnątrz (poczujesz delikatne uniesienie ciała). Jeżeli teraz rozluźnimy mm pośladkowe wraz z mm brzucha, nastąpi przodopochylenie miednicy, brzuch wysuń do przodu. Cały kręgosłup ustawi się w prawidłowej, zrównoważonej pozycji. Przypominam, jeżeli poczujecie uniesienie się na kościach (tzw kolcach biodrowych w środku pośladków) pozycja jest wykonana prawidłowo.

pozycja postawa brugerra

Każda ćwiczenie lub pozycja jaka Wam przyjdzie do głowy, a która wykorzysta w/w zasadę będzie przynosić ulgę i przeciwdziałać powikłaniom (np. dyskopatia). Można wykorzystać ćwiczenia i informacje z art o szyi (poniżej link)

W przypadku kiedy dojdzie do powikłań, należy skorzystać z pomocy lekarza i fizjoterapeuty, ponieważ w tej sytuacji pacjent sam już sobie nie poradzi. Ponizej filmiki z kanału youtube na w/w temat. Zapraszam do subskrypcji i udostepniania.