KRS 0000037904 dla Jagoda Bąk 17492

Jak prawidłowo siedzieć?

Podczas pracy zawodowej często spotykam się z pytaniem jak powinno się prawidłowo siedzieć aby zapobiegać bólom kręgosłupa. Prawdę mówiąc to nie istniej idealna prawidłowa postawa siedząca. Siedzący tryb życia jako efekt uboczny rozwoju cywilizacji jest jednym z głównych przyczyn bólów pleców i odmianą tzw. przodopochylenia ciała. Codzienne czynności wykonujemy w większym lub mniejszym stopniu pochyleni do przodu. Wpływa to negatywnie na nasze dyski międzykręgowe, które wypychane do tyłu w konsekwencji doprowadzają do bólu pleców. W takiej sytuacji jedynie co można zrobić to siedzieć prosto i próbować spowolnić proces degeneracyjny. Nie zastąpi on niestety ćwiczeń, terapii i odpowiednich nawyków.

Podstawową zasadą przy prawidłowym siedzeniu jest zasada aby punkt bioder był zawsze wyżej niż punkt kolan (chodzi o stawy biodrowy i kolanowy).Na zdjęciu poniżej pokazano różnice w wysokości stawów biodrowego i kolanowego oraz reakcję kręgosłupa przy zastosowaniu podkładki.

prawidłowe i nieprawidłowe siedzenie przy biurku

Przy wykonaniu tej pozycji najlepiej posiadać fotel biurowy, który ma możliwość regulacji siedziska lub zaopatrzyć się w tzw klin. W przypadku braku jednego i drugiego spróbować uformować "spad" z koca.

nieprawidłowe siedzenie przy biurku prawidłowe siedzenie przy biurku

Jeśli dobrze zastosujesz w/w przedmioty to podczas siadu odczujesz jak Twój kręgosłup naturalnie zacznie się prostować. Zauważysz, że nie ma znaczenia jak bardzo wyprofilowane jest oparcie fotela. Twój kręgosłup nie będzie już potrzebował dużego wsparcia (najprostsze oparcie wówczas wystarcza). Odczuwalne będzie napięcie między łopatkami a ogólna ocena siadu ulegnie poprawie. W trakcie pracy pozytywny wpływ pozycji będzie miał również na łokcie i dłonie (np. zmniejszenia bólu i drętwienia).Poniżej, wykorzystaniw klina np w samochodzie.

podkładka

Kupując fotel do pracy kieruj się ustawieniem siedziska a nie profilem oparcia.

Poniżej filmik z kanału youtube nawiązujacy do tematu. Zapraszam do subskrypcji i udostepniania.