KRS 0000037904 dla Jagoda Bąk 17492

wesprzyj kanał youtube dorehabilitacji.pl na zrzutka.pl

Gwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywna

Rehabilitacja w warunkach domowych

Dłuższe unieruchomienie w łóżku osoby starszej (powyżej 70-80 lat), spowodowane chorobą, urazem, zabiegiem operacyjnym wymaga natychmiastowej i bezpiecznej rehabilitacjiOsoby starsze bardzo szybko podczas długotrwałego unieruchomienia w łózku tracą siłę mięśniową, są podatne na dodatkowe choroby (np. zapalenie płuc) oraz tworzenie się odleżynRehabilitację takiej osoby powinno rozpocząć się jak najszybciej po konsultacji lekarza z fizjoterapeutą. Jeśli jest to w warunkach szpitalnych to sytuacja jest względnie komfortowa dla chorego i rodziny. Problem zaczyna się gdy następuje wypis ze szpitala i powrót do domu.

Najlepszym rozwiązaniem będą cykliczne wizyty domowe prowadzone przez fizjoterapeutę. Niestety nie zawsze jest to możliwe z wielu przyczyn (kolejka, czas oczekiwania, brak kontraktu z NFZ). Jednak nawet gdyby fizjoterapeuta przychodził codziennie na ok 1 godzinę, to i tak bez współpracy rodziny postępy w terapii będą słabe. Dlatego tak ważne jest edukowanie i instruowanie rodzin osób leżących, jak bezpiecznie wspomagać pracę fizjoterapeuty.

Najważniejszą zasadą w rehabilitacji osób starszych jest, jak najszybsze wyciągnięcie go z łóżka. W tym celu wprowadza się naukę tzw pionizacji (nauka stania), która jest wstępem do nauki chodu. Pionizację rozpoczynamy wówczas kiedy pacjent pewnie siedzi bez oparcia o plecy z nogami opuszczonymi bez podpórki. Jeśli fizjoterapeuta po obserwacji opartej na doświadczeniu zdecyduje o rozpoczęciu nauki stania wówczas rozpoczyna się współpraca z opiekunami. Osoby z rodziny bardzo chętne są do pomocy i współpracy, paraliżuje je jednak strach przed zaszkodzeniem choremu. Tutaj jest rola fizjoterapeuty aby, poprzez instruktarz pokazał proste ćwiczenia, które rodzina wraz z pacjentem będą wykonywać uzupełniając jego pracę. Poniżej znajdują się 3 filmiki na temat pionizacji i nauki chodu osób starszych w warunkach domowych, które mogą pomóc w rehabilitacji. Zapraszam do subskrypcji i udostepniania mojego kanału na youtube.

UWAGA!!! Pamiętać należy, że jest to tylko poradnik, który należy skonsultować z lekarzem lub fizjoterapeutą.