Ścięgno Achillesa - zapalenie

info@dorehabilitacji.pl

Ścięgno Achillesa (ścięgno piętowe) – najsilniejsza struktura ścięgnista w ciele. Przedłużenie m. trójgłowego łydki z przyczepem końcowym na guzie piętowym. Posiada średnicę małego palca od ręki, długość ok 15 cm i otoczone jest pochewką ścięgnistą (chroni ścięgno przed nadmiernym tarciem o inne struktury). Ukrwienie ścięgna Achillesa zabezpieczone jest poprzez dwie tętnice (piszczelową tylną i strzałkową).ścięgno achillesa

Najczęściej uraz dotyka mężczyzn aktywnych sportowo. Zawodowców i amatorów (50% biegaczy, 11% piłkarzy, 10% tenisistów).

ścięgno achillesa

Bardzo wytrzymałe i dynamiczne. Utrzymuje potrójny ciężar ciała i generuje siły potrzebne do wyskoku. Pracuje podczas każdego kroku w chodzie, bieganiu i skakaniu.

Przyczyny stanu zapalnego:

- stałe tarcie między pochewką ścięgnistą a ścięgnem. Doprowadza to do podrażnienie jednej ze struktur.

- zapalenie kaletek maziowch.

- pogorszenie unaczynienia w procesie starzenia się organizmu. Po 35 roku życia następuje zmniejszenie przepływu krwi do tego rejonu.

- zużywanie się elementów kostno-stawowych

- zmiany morfologiczne w kolagenie

- zmniejszanie ilości wody w ścięgnie co doprowadza do wzrostu sztywności

- choroby wewnętrzne (np. dna moczanowa)

W wieku młodszym, stan zapalny powstaje na wskutek szpotawości oraz koślawości stawów skokowych i wynikające z tego płaskostopie. Złe ustawienie kości piętowej powoduje złą biomechanikę ścięgna i jego większe przeciążenie.

Najwięcej uszkodzeń (95 %) następuje w strefie słabego ukrwienia, czyli 2 – 6 cm w górę od pięty.

W pierwszej kolejności należy skonsultować się z lekarzem, który wdroży odpowiednie leczenie farmakologiczne lub ortopedyczne. Powinno się wyeliminować przyczyny wywołujące ból (np. odpoczynek od treningów) oraz zastosować protokół PRICE. W pierwszym okresie nie obejdzie się bez tzw „buta” czyli ortezy na staw skokowy. Jej zadaniem jest ograniczenie ruchomości i ślizgu ścięgna.

Rehabilitacja to:

- ćwiczenia ekscentryczne mięśni łydki (płaszczkowaty i brzuchaty łydki)

- ćwiczenia rozciągające mięśnie antagonistyczne (piszczelowy przedni)

- delikatne rozciąganie ścięgna Achillesa

- terapię manualną tkanek miękkich i stawu (mobilizacje, punkty spustowe)

- stymulację nerwowo – mięśniowa poprzez poprawienie czucia głębokiego.

- kinesiotaping - zmniejszenie dolegliwości bólowych, odciążenia, stworzenia warunków do jego regeneracji podczas czynności dnia codziennego.

- masaż poprzeczny ścięgna Achillesa

Profilaktyka:

• odpowiednie obuwie do uprawiania sportu

• większy nacisk na rozgrzewkę

• raz w tygodniu zajęcia na basenie

• raz w tygodniu trening rozciągający (joga, pilates itd)