Rogi na kierownicę - tak czy nie?

Ostatnio kilku pacjentów zamiłowanych w turystyce rowerowej (od szosówek po teren) zapytało, czy warto założyć rogi na kierownicę?

W internecie informacji na ten temat jest dużo. Główne zalety opisywane przez użytkowników to:

- pewniejszy chwyt kierownicy przy podjazdach szczególnie na stojąco,

- pewniejszy chwyt kierownicy jedną ręką podczas podjadania lub picia.

- na zjazdach albo po dziurach - dodatkowa blokada przed ześliźnięciem się z kierownicy ręki na bok

- w książce "Lance Armstrong program mistrza" autor wykazuje, że szeroki uchwyt na podjazdach otwiera klatkę piersiową i pozwala złapać trochę więcej tlenu.

- w przypadku upadku na bok także dodatkowa ochrona - szybciej się róg zagnie niż kierownica co dodatkowo osłoni dłoń

- na długich dystansach, można zmieniać chwyt kierownicy - kierownica/rogi, co pozwoli odpocząć rekom z jednej pozycji.

I właśnie na tym ostatnim, dla mnie najważniejszym zagadnieniu chcę się skupić.

Aby zrozumieć, dlaczego powstaje dretwienieból rąk, od nadgarstków do łokci podczas jazdy na rowerze, należy poznać trochę anatomii. Objawów oczywiście jest więcej np. drętwienie palców (głównie III, IV, V) albo ból barków. Głównym powodem jest, przeciążenie mięśni unoszących nadgarstek do góry. Dźwigacz nadgarstka promieniowy długi i krótki. Ich przyczepy znajdują się w rejonie kłykcia bocznego kości ramiennej i ciągną się do kostek śródręcza (szczegóły budowy znajdziesz tutaj …). Z tego wynika, że przebieg mięśni obejmuje również st łokciowy, co będzie mieć duże znaczenie w odczuwaniu bólu podczas jazdy.

Długie utrzymywanie nadgarstka w pozycji zgięcia grzbietowego (a takim jest klasyczny chwyt kierownicy podczas jazdy) wraz z dociskiem i przenoszeniem drgań z koła na kierownicę powoduje zmęczenie w/w mięśni na ich przyczepach końcowych. Następnie poprzez włókna mięśniowe ból przenosi się wyżej (łokieć). Długotrwałe ignorowanie tego stanu może doprowadzić do tzw łokcia tenisisty. Zespół łokcia tenisisty uaktywnia bóle schodzące do nadgarstka i w ten sposób mamy „zamknięte koło bólu”. Posiadając rogi, które powodują odpoczynek mięśni poprzez wyprost w stawach nadgarstkowych możemy unikać w/w sytuacji. Jest to podobny problem co ból kolana spowodowany zmęczeniem m. czworogłowego podczas długotrwałego zgięcia w trakcie jazdy samochodem.

Oczywiście, jak zawsze bardzo ważna jest profilaktyka. Poniżej kilka porad jak sobie samemu poradzić. Przy poważniejszych bólach należy skonsultować się z lekarzem lub fizjoterapeutą.

Wady: to waga roweru większa o co najmniej 60 g, przy rożnych OTB czasem rogi obijają ramę, są droższe niż brak rogów. Więcej jest roboty przy wymianie chwytów, manetek czy klamek. Ale, to chyba bez znaczenia …..