Rehabilitacja

manu

dorehabilitacji.pl porady z fizjoterapii

A A A

Ocena użytkowników: 5 / 5

Gwiazdka aktywnaGwiazdka aktywnaGwiazdka aktywnaGwiazdka aktywnaGwiazdka aktywna
 
Jak dopasować siodełko w rowerze

Udostępnij

 Dopasowanie wysokości siodełka względem wzrostu jest bardzo ważnym czynnikiem w profilaktyce i rehabilitacji osób uprawiających kolarstwo. Nisko ustawione siodełko powoduje wzrost obciążeń na rzepce i jej ścięgnie, zbyt wysokie ustawienie siodełka powoduje bóle tylnej części stawu kolanowego. Jednym ze sposobów ustawienia wysokości siodełka (w oparciu o pracę C. Asplund i P. St Pierre) jest:

- siedząc na siodełku, ustawić stopy piętami na pedałach, następnie obrócić korbę do najniższego położenia pedału, kolano powinno być wyprostowane. Następnie, gdy przesuniemy stopę do tyłu (tak jak podczas jazdy) kąt zgięcia w stawie kolanowym powinien mieścić się w zakresie 25-30°

                           ustawienia siodełka rowerowego

 

 

 

Druga propozycja w/w badaczy co do wysokości na jakiej powinno znajdować się siodełko to:

- zmierzyć wysokość od podłoża do spojenia łonowego, następnie pomnożyć wynik pomiaru przez 0,883, wynik będzie odpowiednią odległością górnej powierzchni siodełka od środka osi suportu.

Kolejną ważną sprawą to ustawienie siodełka w osi przód-tył. Siodełko przesunięte zbyt mocno do tyłu powoduje naciąganie pasma biodrowo-piszczelowego, zaś siodełko wysunięte zbyt daleko do przodu spowoduje zwiększenie kąta zgięcia w stawie kolanowym, wraz z obciążeniami przenoszonych przez rzepkę i jej ścięgno. Proponuje się :

- siedząc na siodełku postawić stopy na pedałach, następnie ustawić korbę poziomo. Pion opuszczony z przedniej powierzchni rzepki powinien opadać na oś pedału.

                          ustawienie siodełka w rowerze                       

W oparciu o opracowanie Kwartalnik ortopedyczny 2012, 2 (Piotr Zieliński, Zdzisława Wrzosek, Iwona Demczyszak)