Gwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywna

Ból przyśrodkowej części kolana u rowerzysty

Ból stawu kolanowego a jazda na rowerze. Jednym z częstych problemów w trakcie jazdy na rowerze jest przyśrodkowy ból stawu kolanowego. Ból narasta w trakcie jazdy. Przyczyn jest wiele:

- źle dopasowana wysokość siodełka do rowerzysty w pione

- źle ustawione siodełko w poziomie

- zły dobór ramy rowerowej do wzrostu

Nieprawidłowe ustawienie siodełka w pionie, w poziomie, zły dobór ramy to jedno. Najważniejsza przyczyna jednak to - zachamowany tzw trój-płaszczyznowy ruch w kolanie. Trójpłaszczyznowy ruch w stawie kolanowym powoduje naturalne ustawianie się stopy w kierunku zewnętrznym podczas chodu. Składa się ze zgięcia, wyprostu w stawie oraz z rotacji wewnętrznej kości udowej wraz z rotacją zewnętrzną piszczeli. Dzięki temu nasze stopy ustawiają się lekko na zewnątrz podczas chodu (oczywiście jeśli nie ma żadnych patologi w układzie ruchu).

Przyczyna. Podczas jazdy, kiedy następuje nacisk stopy na pedało wstrzymana zostaje rotacja zewnętrzna kości piszczelowej i strzałkowej. Im siodełko niżej tym siła nacisku jest mocniejsza co powoduje jeszcze większe zablokowanie piszczeli. Następstwem tego jest kompresja przyśrodkowych struktur kolana przez rotującą się wewnętrznie kością udową o zablokowane w tym miejscu kości piszczelowe. System SPD potęguje ten problem pomimo że but ustawiany jest na pedale pod kątem ok 45 stopni na zewnątrz. Tu nie występuje ruch powrotny stopy do wewnątrz.

Rehabilitacja. Jeśli chcemy sobie pomóc to oprócz prawidłowego ustawienia siodełka i doboru ramy w fazie ostrej, można zastosować kinesiotaping, odpowiednie ćwiczenia oraz jeżdzić na lekkich przełożeniach. Umożliwić stopie od czasu do czasu przesówać się w bucie po pedale (pozwolić na trójpłaszczyznowy ruch)

Więcej szczegółów na filmie. Zapraszam do obejrzenia.