video porady z fizjoterapii - subskrybuj

Ból przyśrodkowej części kolana podczas jazdy na rowerze.

polecam

mazowsze@mazowszemedispa.com

tu zrealizujesz wniosek NFZ

Artykuł informacyjno-poglądowy oparty na własnej praktyce w pracy z pacjentem. Przed wykorzystaniem poniższych informacji należy skonsultować się z lekarzem lub fizjoterapeutą.

Przykurcz Dupuytrena

Choroba Dupuytrena inaczej przykurcz rozcięgna dłoniowego została opisana w 1831r. Powoduje przykurcz zgięciowy palców jako następstwo bliznowacenia rozcięgna. Istnieją trzy teorie powstania choroby: uwarunkowana genetycznie, skojarzona z uszkodzeniem n. łokciowego oraz urazowa.

Podział kliniczny przykurczu wg M.Iselina:

I - guzki na dłoniowej powierzchni ręki lub na grzbietach palców bez ich przykurczu,

II - przykurcze palców w stawach śródręczno- paliczkowych,

III - zmiany jak w stopniu I i II z dodatkowym przykurczem w bliższych stawach międzypaliczkowych,

IV - rozległe przykurcze palców z przeprostem w stawach międzypaliczkowych dalszych oraz znacznym zwłóknieniem miękkich tkanek ręki.

uwolnienieplastyka-przykurczu-palcow-w-chorobie-dupuytrena

przykurczdupuytrena

Z moich obserwacji wynika że, czynnikiem dodatkowym jest praca powodująca przeciążenie dłoni i nadgarstka. Objawem wskazującym na początek procesu zapalnego jest ból dotykowy ścięgna palca serdecznego i wyraźnie wyczuwalny tam guzek.

rejondupuytren

Następnie obserwuje się problem przy prostowaniu palca z charakterystycznym trzaskiem. Jest to ostatni moment, kiedy możliwe jest zahamowanie procesu chorobowego. Jeżeli nie rozpocznie się rehabilitacji, w krótkim okresie czasu dojdzie do braku czucia, zmian w aparacie więzadłowo-stawowym a nawet do martwicy. W tym stadium jedynym leczeniem będzie operacja a następnie długa rehabilitacja całej ręki.

Usprawnianie rozpoczynamy od głębokiego rozcierania poprzecznego w miejscu bólu. Masaż powinno prowadzić się jak najczęściej (przed tv, jadąc autobusem itd.). Ma stać się to nawykiem.

rozcieraniedupuytren

W przypadku dużego bólu w początkowej fazie rozcierać możemy całą dłonią.

rozcieraniedupuytren2

Uwaga! Masujemy na całej długości dłoni, aż do przedramienia.

Następnie przechodzimy do rozciągania ścięgna. Ćwiczenie wykonujemy przy pomocy drugiej reki.

Poniżej dwie wersje: rozciąganie całej grupy mięśni zginaczy dłoni i przedramienia

rozciaganiedupuytren1

Dodatkowo powinno się oszczędnie pracować dłonią i uzbroić w cierpliwość, wykonywanie systematycznie w/w praktyk zaowocuje poprawą stanu ścięgna.

W trakcie usprawniania konieczne są zabiegi w gabinecie fizjoterapeuty (mobilizacja stawów, laser, ud, jonoforeza) pozwoli to na jeszcze lepsze efekty terapeutyczne i ewentualne uniknięcie operacji. Poniżej film ....

reklama500100