video porady z fizjoterapii - subskrybuj

Ból przyśrodkowej części kolana podczas jazdy na rowerze.

polecam

mazowsze@mazowszemedispa.com

tu zrealizujesz wniosek NFZ

treningoczuKilka miesięcy temu opisałem na dorehabilitacji.pl jak poprawnie dopasować fotel podczas pracy za biurkiem (Jak prawidłowo siedzieć.). Dziś zajmę się problemem, który ma powiązanie z prawidłową pozycją jaką przyjmujemy podczas pracy z komputerem

.W 1994 roku American Academy of Ophthalmology zdefiniowała syndrom widzenia komputerowego, uznając, że jest to "złożony zespół problemów dotyczący oczu i widzenia, powiązany z pracą do bliży, którą odczuwa się w trakcie korzystania z komputera lub powiązanych czynności". Składa się na nią zespół objawów, które zwykle doznają użytkownicy komputerów, a mogące mieć swe źródło przez działania w obszarze punktu bliży.

Przyczyn wystąpienia syndromu widzenia komputerowego (Computer Vision Syndrome) może być wiele. Np:

• rodzajem oświetlenia pomieszczenia

• natężeniem oświetlenia pomieszczenia

• odległością naszych oczu od monitora

• refleksami świetlnymi padającymi z ekranu

• pozycją oraz ułożeniem naszego ciała podczas pracy przed monitorem

• kątem nachylenia głowy podczas pracy

PAMIĘTAJ!!! Nasze oko w warunkach normalnych mruga ok 12x / 1 min. Podczas pracy za monitorem 2 razy rzadziej. Doprowadza to do wysuszenia gałki ocznej.

Dodatkowo wpływ na ewentualne wystąpienie zespołu CVS ma także wada wzroku. Badania, które przeprowadzono w USA wykazały zależność występowania objawów CVS z wyborem czcionki do pracy z dokumentami. Okazało się, że zmiana czcionki, zarówno jeśli chodzi o jej kształt, jak i wielkość, ma wpływ na jakość widzenia, a zaburzenia wzroku ustępują. Ustalono, że najbardziej przyjazną oczom czcionką jest VERDANA o wielkości 10–12.

Aby mieć pewność przy zdiagnozowaniu syndromu należy udać się do specjalisty.

Zdiagnozowanie CVS wymaga dokładnego badania podczas którego należy wspomnieć lekarzowi o wszystkich ewentualnych problemach ze wzrokiem. Należy zwrócić szczególną uwagę na ewentualne wystąpienie poniższych objawów które mogą jednoznacznie wskazywać na CVS:

• przemęczenie oczu

• bóle głowy

• niewyraźne widzenie

• suchość oczu

• ból szyi oraz barków

• zespół suchego oka

• podrażnienie oczy

• zapalenie spojówek

Oczywiście sami także możemy sobie pomóc i zapobiegać CVS. Mamy wpływ na 2 rzeczy. Pierwsza to prawidłowe ustawienie monitora. Monitory ustawiamy w takich miejscach aby nie odbijało się w nich światło naturalne ani światło sztuczne. Nie ustawiamy ich na tle okna, naprzeciw okna ani na tle innych jaskrawych obiektów.

Najlepiej jeśli są ustawione bokiem do okna w odległości co najmniej 1m od okna. Jeżeli nie występuje inna możliwość organizacyjna, można między monitorami stawiać niewysokie przegrody które zasłaniają dostęp bezpośredniego światła z okien. Refleksy świetlne, duże różnice pomiędzy jasnością pomieszczenia a jasnością obrazu powodują szybkie zmęczenie wzroku,wyczerpanie się zdolności adaptacyjnych oczu, a w następstwie pogorszenie sprawności funkcjonowania narządu wzroku.

Tło na którym widzimy monitor, nie powinno być zbyt jasne ani za ciemne.

Odchylenia w tym zakresie dosyć łatwo dają się usunąć przez podświetlenie ściany

lub powieszenie na ścianie obrazu. Aby uniknąć ciągłej akomodacji oka, należy

postarać się aby wszelkie przedmioty na które często spoglądamy miały zbliżoną lub

podobną luminację. Pochylanie się na boki i do przodu (w celu uniknięcia refleksu

świetlnego i polepszenia widzenia) doprowadza do powstawania bólów kręgosłupa.

Ustaw monitor na biurku w odległości 40-75 cm od oczu, zapewniając, by kąt obserwacji ekranu wynosił 20°-50°w dół od linii poziomej prowadzonej na wysokości oczu. Taka organizacja stanowiska pracy pozwoli na zminimalizowanie obciążenia oczu i karku.

pozycja-przy-komputerze

Druga czynność to ćwiczenia gałek ocznych, które powinno się wykonywać co 2 – 3 godziny w trakcie pracy. Poniżej zamieszczam kilka ilustracji prostych ćwiczeń oczu.

Ćwiczymy ruch gałek ocznych, kierując je w różne kierunki (maksymalnie). Pomocne jest wyobrazić sobie cyferblat zegarka i kierować gałki oczne na różne godziny.

treningoczu

Można też wykorzystać ruch rąk i podążać wzrokiem z kciukiem. Możemy również zbliżać i oddalać palce do oczu, co powoduje zmianę ostrości widzenia i tzw akomodację mięśni oka.

treningoczu2

Można też wykorzystac żelki (dostępne prawie wszędzie) jakozimny okład.

treningoczu3

Poczytaj również :