foto1
foto1
foto1
foto1
foto1

dorehabilitacji.pl

501 463 913 info@dorehabilitacji.pl

video porady z fizjoterapii - subskrybuj

Ból przyśrodkowej części kolana podczas jazdy na rowerze.

polecam

mazowsze@mazowszemedispa.com

tu zrealizujesz wniosek NFZ

Ocena użytkowników: 5 / 5

Gwiazdka aktywnaGwiazdka aktywnaGwiazdka aktywnaGwiazdka aktywnaGwiazdka aktywna
 

ricezdjProtokół PRICE to zestaw kilku prostych czynności, które można wykonać samemu bez specjalistycznego sprzętu i wiedzy, podczas urazu w trakcie uprawiania sportu.

Efekty stosowania metody są łatwo zauważalne, dlatego jej znajomość powinna być na podorędziu każdego ćwiczącego. Szczególnie przydatny będzie podczas długich wypraw np. rowerowych czy pieszych gdzie po urazie nie mamy możliwości szybkiego kontaktu z lekarzem.

 

Nazwa metody-PRICE powstała z pierwszych liter angielskich słów: rest, ice, compression i elevation. Jednocześnie jest standardem postępowania w urazach tkanek miękkich. Nie jest formą leczenia, natomiast znacznie skraca czas kontuzji oraz ogranicza krwawienie i opuchliznę.

                                          price

 

Protection (zabezpieczenie) - ochrona miejsca kontuzji. Wukorzystuje się ortezy, stabilizatory itd

Rest (odpoczynek) –  odpoczynek jest kluczowy w regeneracji tkanek. Bez niego nieustanne obciążone tkanki reagują stanem zapalnym, bólem, a nawet pogorszeniem kontuzją. Odpoczynek powinien być na tyle długi, by kontuzjowany mógł poruszać uszkodzoną kończyną bez bólu w prawie pełnym zakresie.

Ice (lód) – lód bardzo dobrze pomaga w ograniczaniu odpowiedzi stanu zapalnego. Najczęściej stosowana metoda wspomagania leczenia lodem polega na stosowaniu dwudziestominutowych okładów i godzinnych przerw. Zalecam korzystać z tego typu pomocy 3-4 razy dziennie po 20 minut. Aby zabezpieczyć ciało przed odmrożeniem należy okład lodowy owinąć bawełniana tkaniną. Z lodem należy nie przesadzać, ponieważ zbyt częste używanie może zmniejszyć dopływ krwi, co spowoduje wydłużenie czasu gojenia.

Compression (ucisk) – kompresja ma zadanie ograniczyć obrzęk. Oczywiście opuchlizna jest nieunikniona, natomiast zbyt duża skutkuje znaczną utratą funkcji oraz spowalnieniem przepływ krwi. Do kompresji używa się elastycznego bandaża. Ucisk powinien być na tyle duży aby uniemożliwić swobodne poruszanie kończyną, jednocześnie na tyle mały aby mięśnie mogły się poruszać i przepływ krwi niezakłócony. UWAGA- Zbyt mocno zawiązany bandaż powoduje zwykle sinienie kończyny.

Elevation (uniesienie)- Ma za zadanie zmniejszenie opuchlizny poprzez zwiększenie odpływu żylnego z kontuzjowanej kończyny (wspomaga pompę żylną). Jednocześnie przyśpiesza usuwanie metabolitów.

Należy dodać, że jest kilka odmian metody. Jedyna godna uwagi to dodanie ibuprofenu i nawodnienia. HI-RICE – Hydration, Ibuprofen, Rest, Ice, Compression, and Elevation

Pamiętaj, aby podczas uprawiania sportu mieć zawsze ze sobą bandaż elastyczny oraz czynnik schładzający. Zastosowanie się do tych zasad będzie miało znaczący wpływ na kolejne etapy terapii i treningu funkcjonalnego.

Przydatny artykuł:

ITBS - syndrom pasma biodrowo-piszczelowego

 

                reklama500100

 

Gościmy

Odwiedza nas 35 gości oraz 0 użytkowników.