"  Łokieć tenisisty-jak sobie pomóc

badania diagnostyczne

Artykuł wyłącznie informacyjno-poglądowy napisany przez fizjoterapeutę w oparciu o swoje doświadczenia i obserwacje w pracy z pacjentem. Zawsze należy skonsultować się z lekarzem lub fizjoterapeutą..

Łokieć tenisisty

Zapalenie nadkłykcia bocznego kości ramiennej jest łatwo zdiagnozować, jednocześnie z powodu złożoności etiologii bardzo trudno leczyć. Przyczyną jest nie tylko gra w tenisa, ale każda długotrwała praca dłońmi i nadgarstkami (np. komputer,mysz komputerowa).Nie bez znaczenia jest wada postawy.

Opiszę tu kilka porad, ćwiczeń które mogą pomóc podczas rehabilitacji prowadzonej przez specjalistę. Głównym miejscem bólu jest rejon łokcia, a dokładnie obszar gdzie prostownik promieniowy nadgarstka długi i krótki przyczepia się do nadkłykcia bocznego kości ramiennej. Ruch tych mięśni można zaobserwować podczas zginania grzbietowego dłoni.

łokieć tenisisty

Pierwszym ćwiczeniem będzie rozciąganie mięśni przy pomocy poizometrycznej relaksacji.

Przy pomocy zdrowej ręki zablokuj chorą dłoń w pozycji zgięcia dłoniowego z wyprostowanym łokciem (jak na zdj).Poczujesz napięcie na przedramieniu. Następnie próbuj przez 10 sekund prostować chorą rękę przeciwko oporowi wytwarzanego przez drugą dłoń. Po 10 s wróć do maksymalnego rozciągania przez ok 20 sekund. Ćwiczenie powtarzaj 10 x.

Następnie przechodzimy do tzw głębokiego masażu poprzecznego ścięgien w/w mięśni. Połóż dłoń zgiętą w łokciu wygodnie na podłożu. Palcem wskazującym drugiej ręki dotknij wystającej kości na łokciu. Następnie zsuń palec w kierunku nadgarstka mocno naciskając mięsień. Po ok 5 cm poczujesz duży ból. To jest miejsce,które należy masować. Technika jest boląca. Kiedy pod palcem poczujesz ścięgno (wyczuwalne zgrubienie), wbij się w nie głęboko i zacznij rozcierać na boki (tak jak byś chciał oderwać ścięgno od kości), poczujesz przeskakiwanie. Zobacz zdjęcie.

ćwiczenia na łokieć tenisisty

Kolejnym ćwiczeniem jest korekta odcinka szyjno-piersiowego kręgosłupa. Zła budowa kręgosłupa (np. zniesienie kifozy piersiowej) powoduje przesunięcie głowy do przodu. Niesie to za sobą zmiany ustawienia kręgów szyjnych i przeciążenia na mięśniach tego odcinka. Następuje także nacisk na n. pośrodkowy (b. ważny dla kończyny górnej). Badania wykazują, że poprawne ustawienie głowy ma wpływ na zmniejszenie bólu w ok. łokcia.

Podłóż pod szyję wałek. Naciśnij mięśniami wałek przez ok 20 sekund. Powtarzaj 3-4 razy.

ćwiczenia na łokieć tenisisty

Na koniec ćwiczenie rozciągające odcinek piersiowy kręgosłupa. Połóż się na plecach. W okolicach łopatek podłóż podkładkę. Poprzez ułożenie rąk nad głowę, rozciągniesz w/w odcinek. Ma to wpływ na całą sylwetkę. Utrzymuj pozycję kilka minut.

ćwiczenia na łokieć tenisisty

W trakcie ćwiczeń powinno się korzystać z usług fizjoterapeuty, który posiada cały wachlarz zabiegów leczących łokieć tenisisty.

Tutaj video na w/w temat.

Artykuły pokrewne:

prostowniki nadgarstka