Entezopatia nadkłykcia przyśrodkowego kości ramiennej (epicondylitis medialis humeri) czyli łokieć golfisty to zespół bólowy tkanek miękkich położonych przyśrodkowo w stosunku do stawu łokciowego związany najczęściej z uszkodzeniem przyczepów mięśnia nawrotnego obłego lub zginacza promieniowego nadgarstka. Do uszkodzenia przyczepów najczęściej doprowadzają mikro-urazy na wskutek powtarzalnych ruchów nadgarstka wbrew oporowi. Zespół bólowy – łokieć golfisty to choroba, która dotyka 0,4% populacji. Na łokieć golfisty najczęściej chorują osoby między 45 a 54 rokiem życia.

Objawy – łokieć golfisty:

• ból i tkliwość na wewnętrznej stronie łokcia. Czasami ból przebiega wzdłuż wewnętrznej strony przedramienia;

• sztywność;

• osłabienie, słabość ręki, nadgarstka i palców;

• drętwienie i mrowienie – wielu golfistów doświadcza drętwienia i mrowienia gdy ból promieniuje do jednego lub większej liczby palców (zazwyczaj IV i V palec).

Ból łokcia golfisty może pojawić się nagle lub stopniowo. Mogą go nasilić następujące czynności:

• uderzenie kijem golfowym lub rakietą tenisową;

• zgniecenie lub chwyt piłki;

• uściśnięcie dłoni;

• obrócenie klamki;

• dźwiganie ciężarów;

• podniesienie czegoś dłonią skierowaną w dół;

• zgięcie nadgarstka.

Na łokieć golfisty można stosować zabiegi fizykoterapeutyczne:

diatermię krótkofalową, ultradźwięki, jonoforezę, ciepłe kąpiele wirowe, krioterapię

Można też stosować kinesiotaping, czy założenie przez fizjoterapeutę plastra, który przyśpieszy leczenie.

Poniżej film na temat łokcia golfisty.

łokieć tenisisty

bolesny bark - m. dwugłowy