video porady z fizjoterapii - subskrybuj

Ból przyśrodkowej części kolana podczas jazdy na rowerze.

polecam

mazowsze@mazowszemedispa.com

tu zrealizujesz wniosek NFZ

UWAGA ! Artykuł tylko informacyjno-poglądowy opisujący postępowanie rehabilitacyjne autora w dyskopatii ze swoimi pacjentami.

WAŻNE! W razie chęci wykorzystania wskazówek,wzorca postępowania z w/w artykułu, należy skontaktować się z własnym lekarzem lub fizjoterapeutą celem konsultacji.

Termin dyskopatia odnosi się także do potocznej nazwy przepukliny jądra miażdżystego tarczy międzykręgowej kręgosłupa. Polega na uwypukleniu jądra miażdżystego które powoduje ucisk i drażnienie korzeni rdzeniowych, rdzenia kręgowego lub innych struktur kanału kręgowego. Mechanizm drażnienia jest dwojaki. Po pierwsze dolegliwości bólowe powodowane są przez ucisk mechaniczny. Drugim elementem mogącym wywoływać bodźce bólowe jest niskie pH jądra miażdżystego spowodowane ubogą w tlen przemianą materii.

Objawy: ból odcinka lędźwiowego z promieniowaniem do jednej lub dwóch kończyn (tzw objaw rwy kulszowej),zaburzenia czucia powierzchniowego, mrowienie i pieczenie sięgające stopy, niedowład i osłabienie siły mięśniowej.

Jeżeli nie czujesz oddawania moczu i mięśni pośladkowych (zespół ogona końskiego) natychmiast skonsultuj się z lekarzem! Prawdopodobnie na rehabilitację jest już za późno.

Jak sobie pomóc?

Jak najszybciej połóż się na brzuchu.Podłóż w okolicy pępka jedną, dwie a nawet trzy poduszki.Ilość zależy od wielkości wysuniętego jądra miażdżystego i twojej wagi.Masz tak długo szukać odpowiedniego ułożenia (przesuwając się do przodu lub do tyłu),aż poczujesz ulgę w najdalszych częściach nogi dokąd dochodzi ból podczas siedzenia lub stania.Nie zalecam na te chwilę piłki rehabilitacyjnej,ponieważ podczas leżenia równowaga jest utrzymywana poprzez napięcie mm łydek.Powoduje to dodatkowy ból osłabionych w tym miejscu mięśni (brzuchaty i płaszczkowaty łydki). Powolny zanik bólu od stopy w kierunku kręgosłupa nazywa się objawem centralizacji (wg McKenzie). Wskazuje na powrót jądra miażdżystego na swoje miejsce, które znajduje się wewnątrz pierścienia.

Dla informacji - nie wypada cały dysk (jądro + pierścień),jedynie jądro z powodu pęknięcia włókien pierścienia.

Jest to bardzo długi proces.Dlaczego? Odpowiedź jest prosta.Każda inna czynność powoduje ponowny ruch jądra miażdżystego (taka jego rola ,to nasz amortyzator),co przy przodopochyleniu powoduje ponowny ucisk na korzeń nerwu.Dlatego zawsze mówię moim pacjentom "Jak nie czujesz bólu to znaczy ,że w danej chwili organizm się leczy". Poniżej kilka opcji opisanej pozycji.

Stosuj tę pozycję co 3-4 godziny.W pozostałym czasie powinno się: unikać pozycji siedzącej, przodopochylenia oraz jakiegokolwiek wysiłku.Z moich obserwacji wynika ,że podczas stosowania tej pozycji, zastrzyki przepisane przez lekarza są bardziej efektywne. cdn

Poniżej film na w/w temat

część 2 artykułu tutaj...

Artykuły pokrewne:

Gorset mięśniowy a dyskopatia