"  dermatomy - pomoc w diagnozie

badania diagnostyczne

Dermatom to obszar skóry, który zaopatrywany jest czuciowo przez pojedynczy nerw rdzeniowy. Unerwienie może być także doprowadzane poprzez dwie lub więcej gałązek skórnych. Należy podkreślić, że do dnia dzisiejszego nie ma jednoznacznego opracowania dermatomów, która było by powszechnie akceptowane i stosowane w terapii. Jedno z pierwszych opracowań dermatomów dla ciała przedstawili Hansen i Schliack (1962) oraz dla kończyny dolnej Keegan (1944).

Odczuwanie promieniującego bólu, przeczulicy, pieczenia, parzenia w danym rejonie pomaga ustalić w którym segmencie kręgosłupa występuje konflikt korzeniowy (podejrzenia dyskopatii lub inne przyczyny ucisku na korzenie nerwu).

Należy pamiętać, że odczuwanie wyżej wymienionych objawów w określonym rejonie nie stanowi wystarczającej podstawy do rozpoznania zespołu korzeniowego. Potwierdzeniem istnienia konfliktu korzeniowego są objawy neurologiczne (osłabienie lub zniesienie czucia, hipotonia i atrofia mięśni) oraz zniesienie odruchów ścięgnistych mięśni wskaźnikowych (Lewit).

Poniżej przedstawiam tabele dermatomów. Pokazują one z jakiego rejonu kręgosłupa mogą pochodzić objawy bólowe.

1.Objawy bólowe na ciele:

dermatom 1

2.Objawy bólowe na kończynie dolnej:

dermatom 2

3.Objawy bólowe na kończynie górnej:

dermatom 3

reklama500100