"  Bolesny bark - m. dwugłowy

badania diagnostyczne

Uwaga! Artykuł informacyjno-poglądowy oparty na doświadczeniu i obserwacji autora, który jest fizjoterapeutą. Przed wykorzystaniem poniższych informacji należy skonsultować się z lekarzem lub fizjoterapeutą.

Bolesny bark-zapalenie m.dwugłowego.

Zapalenie ścięgna głowy długiej m.dwugłowego to bardzo częsta dysfunkcja. Zwykle występuje wraz z innymi zapaleniami w tym rejonie(np. stożek rotatorów). Przyczyny powstania w/w choroby to głównie, sumujące się mikrourazy powstałe podczas aktywności fizycznej, przeciążenia w ciągu dnia oraz procesy zwyrodnieniowe. Ból powstaje podczas przesuwania się ścięgna w rowku międzyguzkowym, które występuje prawie w każdym ruchu w stawie barku. Jest obecny w okolicach stawu barkowego oraz na całej długości mięśnia i sięgać może do łokcia (poniżej st łokciowego znajduje się przyczep końcowy m. dwugłowego).

UWAGA! Objawów może być więcej, ale jest to temat na inny artykuł, tu zajmuję się tylko m. dwugłowym.

Najbardziej charakterystycznym objawem stanu zapalnego jest tkliwość ścięgna, którą możesz zaobserwować dotykając palcami przednią powierzchnię stawu barkowego (zgrubienie, które podczas nacisku porusza się).

sciegnodwuglowy

Terapię należy zacząć od masowania (rozcierania) w poprzek włókien torebki stawowej. Rozcieranie powinno być powolne i względnie głębokie (aby nie pocierać tylko skóry). Będziesz czuł ból. Stosuj to parę razy dziennie po kilka minut. Zastosuj oliwkę lub maść przeciwbólową.

rozcieranietorebkast

Kiedy ból powoli ustępuje (dzień,dwa) można spróbować rozcierać ścięgno za pomocą palca lub dwóch. Ból będzie dość duży. Wciśnij palce w najbardziej bolący punkt a następnie rozcieraj. Poczujesz jak ścięgno przeskakuje ci pod palcem.

masazsciegnadwuglowy

Następną formą terapii w domu to rozciąganie m.dwugłowego. Osiągamy to poprzez ustawienie całej kończyny górnej ze zgiętym grzbietowo nadgarstkiem (patrz zdjęcie poniżej) i odchylamy to momentu odczuwania rozciągania mięśnia.  Bardzo efektywną metodą rozciągania mięśni jest także poizometryczna relaksacja mięśni. Oprzyj kończynę z zgiętym nadgarstkiem o podłoże i naciskaj przez 10 sekund. Następnie unieś do góry.

pirdwuglowy3pirdwuglowy4

Wykorzystując tę sama metodę teraz rozciągniemy m.dwugłowy przy jego przyczepie końcowym (pod st. łokciowym). Zginaj łokieć przeciw oporowy drugiej dłoni. Po 10 sekundach, rozluźniony łokieć prostuj.

pirdwuglowy1pirdwuglowy2

Tu film na temat artykułu