Zniesiona lordoza szyjna i lędźwiowa

Bóle kręgosłupa z powodu złej budowy to bardzo częsta sytuacja która dotyczy zarówno młodych jak i starszych. Główna przyczyna problemu tkwi w tzw zniesionych lordozach lędźwiowych i szyjnych.W większości przypadków powstało to w okresie dojrzewania pomiędzy 11-19 rokiem życia. Na młody, rozwijający się kościec działały duże przeciążenia lub siły zewnętrzne. Bardzo rzadko występuje brak tylko jednej lordozy, najczęściej idzie to w parze. Osoba z zniesiona lordozą przyjmuje charakterystyczną postawę (tzw niechlujną). Przesunięcie głowy i barków do przodu, przykurcz mięśni klatki piersiowej, nadmierne rozciąganie mięśni grzbietu, przygarbienie doprowadza do szeregu przeciążeń i zmian w różnych strukturach anatomicznych. Ma wpływ na powstawanie wielopoziomowej dyskopatii lędźwiowej oraz szyjnej co determinuje kolejne problemy bólowe. Bóle głowy, stawów barkowych, łopatek, promieniowania do rąk i/lub nóg, dziwne odczucia na twarzy, problem z oddychaniem to tylko parę przykładów objawów. Przeciążone w tym ustawieniu mięśnie posturalne nie wykonują prawidłowo swojej pracy nie stabilizując kręgosłupa co w efekcie tworzy tzw zamknięte koło bólowe.

Niestety lordoz nie da się już skorygować. Zostaje nam tylko profilaktyka i powstrzymywanie, na ile to możliwe zmian wtórnych.

Najlepszą sytuacją jest konsultacja lekarska i cykl zabiegów u doświadczonego fizjoterapeuty. Jeśli nie mamy takiej możliwości to należy pamiętać o kilu wskazówkach.

Terapię należy rozpocząć od:

głęboki masaż poprzeczny odcinka szyjnego

głęboki masaż poprzeczny przejścia piersiowo – lędźwiowego

rozciąganie mm klatki piersiowej

wzmacnianie mm grzbietu

retrakcja odcinka szyjnego (cofanie głowy)

Na poniższym filmie omówiłem w/w zasady oraz pokazałem tzw pozycje Brugger'a która też może być wykorzystana w autoterapii.

Należy pamiętać, że informację zawarte w materiale video to tylko moje propozycje. Bezwzględnie należy skonsultować je z własnym lekarzem lub fizjoterapeutą. Zapraszam