Bóle głowy to temat bardzo poważny i rozległy . Przyczyn ich można szukać w zmianach neurologicznych, nowotworowych, krwionośnych (tętniak, żylak). Nie należy bagatelizować tego stanu i jak najszybciej skonsultować się z lekarzem oraz wykonać badania (np. MRI, TK). Jeśli jednak badania niczego nie wykazały można zastanowić się czy przyczyna nie jest w kręgosłupie szyjnym.

Fizjoterapia zajmuje się terapią bólów głowy – głównie j/w pochodzenia kręgowego (odcinek szyjny kręgosłupa). W tym przypadku prawidłowa diagnostyka fizjoterapeutyczna (nie mylić z diagnozą lekarską), dobór technik manualnych i odpowiednie ćwiczenia mogą znacząco pomóc w chorobie.

Główne przyczyny to:

• zniesienie lordozy szyjnej co skutkuje powstaniem hiperkifozy w segmęcie C1 - C2

• zaburzenie czynności (ruchomości) segmentu potylica - C1 – C2

• dyskopatia (ucisk na korzeń nerwu, tętnice kręgowe)

Doprowadza to do wzrostu napięć m.in w mm krótkie prostowniki szyi, prostych głowy bocznych oraz mostkowo – obojczykowo – sutkowych. Efektem tego są bóle głowy w rejonie potylicy, promieniowanie wzdłuż głowy dochodzące często do oczu (wrażenie parcia w oczach). Może być odczuwalne mrowienie na czubku głowy oraz ból w rejonie żuchwy. Dodatkowo występują objawy podobne do chorób laryngologicznych (drapanie w gardle, kaszel, czasami problem z przełykaniem itd).

Sposobem na ww problemy jest:

• rozciąganie mm szyi

• automobilizacja segmentu: potylica – C1 – C2

• ćwiczenia retrakcji (cofania głowy w płaszczyźnie strzałkowej)

• masaż poprzeczny rejonu objętego bólem

• kinesiotaping

Dokładne informacje jak wykonywać autoterapię znajdziecie w filmie poniżej. Zapraszam.

Uwaga – jeszcze raz przypominam o niebagatelizowaniu bólów głowy. Przed wykorzystaniem wiadomości z filmu należy skonsultować się z lekarzem.