W czasach mody na aktywny tryb życia oraz aktywizacji społecznej seniorów ważna jest edukacja i profilaktyka. Jednym ze sposobów dotarcia z informacjami do seniorów są wykłady na uniwersytetach trzeciego wieku. Wykłady teoretyczne, połączone z warsztatami praktycznymi to bardzo ciekawa i atrakcyjna oferta skierowana słuchaczy w/w uniwersytetów.

Ograniczenia ruchomości w stawach, zwyrodnienia, nadwaga, choroby cywilizacyjne to powszechny problem dzisiejszych czasów. Jeśli chcecie Państwo dowiedzieć się jak sobie z tym radzić i/lub przeciwdziałać zapraszam do kontaktu i współpracy.

Długotrwałe przebywanie w jednej pozycji, praca fizyczna o powtarzalnym charakterze, złe wykonywanie aktywności sportowej, brak umiejętności relaksu podczas przerw w czynnościach dnia codziennego powoduje występowanie kolejnych przeciążeń już chorego aparatu ruchu.

Na wykładach uczestnicy poznają podstawowe zagadnienia z anatomii i propozycje terapii w warunkach domowych. Pozwoli to na ograniczenie dyskomfortu spowodowane chorobami. Może odwlec w czasie pogorszenie stanu wszelkich dolegliwości. Podczas wykładu słuchacz dowiaduje się skutecznych sposobów relaksacji i rozciągania przemęczonych mięśni. Poznaje wiele różnorodnych ćwiczeń dopasowanych do warunków wiekowych i budowy osobniczej ciała. Ćwiczenia te są proste w wykonaniu i nie męczące. Wiadomości zdobyte na wykładach i warsztatach są świetnym dodatkiem do ćwiczeń na siłowni, fitness, nordic walking, powodując dodatkowe wewnętrzne zadowolenie.

CEL: Wykłady mają na celu przyswojenie najważniejszych informacji, niezbędnych do zachowania pełni zdrowia w trakcie aktywności sportowej i czynnościach dnia codziennego. Pomogą zdobyć umiejętności samodzielnego radzenia sobie z dolegliwościami związanymi z bólem pleców, karku, głowy, kończyn oraz z ogólnymi napięciami. Dodatkowo prezentacja prostych do wykonania ćwiczeń oraz technik automasażu możliwych do wykonania w każdej sytuacji pozwoli jeszcze lepiej zadbać o ciało.

KORZYŚCI: Przyswojenie najważniejszych informacji, niezbędnych do zachowania jak najlepszej kondycji psychicznej i fizycznej.

PROWADZĄCY:

Mirosław Bąk

Fizjoterapeuta z dyplomem terapii manualnej z ponad 20 letnm stażem w zawodzie. Głównym przedmiotem zainteresowań to terapia bólów kregosłupa oraz rehabilitacja po urazach ortopedycznych i sportowych. Współpracuje z Uniwersytetami Trzeciego wieku w Raciborzu, Kuźni Raciborskiej i Nędzy. Kontakt Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Więcej na temat akcji i oferty można się dowiedzieć wysyłając zapytanie na : Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Przewlekły stan zapalny w okolicach pięty, wraz z podrażnieniem włókien nerwowych, przewlekłym przeciążaniem i bólem wiązadeł to najczęściej spotykany uraz tylnej części stopy znany jako ostroga piętowa. Dokładniej mówiąc to - zapalenie rozcięgna podeszwowego w wyniku zmian pourazowych, przeciążeniowych, nadwagi oraz koślawości kończyn dolnych, doprowadzający do narośli kostnej na przyśrodkowo-tylnej części pięty.

Objawy - charakteryzuje się bólem punktowym w miejscu przyczepu w/w rozcięgna do guza piętowego (częściej po stronie wewnęcznej) oraz podczas zgięcia grzbietowego stopy podczas chodzenia w następstwie naturalnego rozciągania chorego rozcięgna.

Przyczyny - przyczyną powstania stanu zapalnego w głównej mierze (moje obserwacje) jest zła budowa kończyn dolnych (koślawość kolan i/lub stawów skokowych) połączona z nadwagą lub stałym przeciążeniem. Naturalnymi punktami podporu naszego ciała na stopie są: zewnęczna krawędź stopy z tylną powierzchnią pięty i części dalsze kości I-V śródstopia ze stawami łączącymi palce. Pozycja B - prawidłowa, C i D wytworzą ostrogę piętową.

stopy

koślawość kolan

koślawość stawów skokowych

Każda sytuacja, która spowoduje inny rozkład sił na podeszwie będzie miała wpływ na rozwój choroby. Koślawość kolan i/lub stawów skokowych doprowadza do przesunięcia punktu podporu ciała na wewnęczną część stopy co powoduje duże przeciążenie na części kości, które nie są przygotowane i stworzone na takie siły. Powoduje to dodatkowo płaskostopie. Jeśli zauważyłeś, że ścierasz obuwie od wewnęcznej strony to już może świadczyć o złym rozkładzie sił na Twoich stopach. ...I co teraz?

Uwaga! Przed wykorzystaniem informacji z artykułu, należy skonsultować się z lekarzem.

Ćwiczenia i rehabilitacja - Jednym z podstawowych ćwiczeń w profilaktyce i przeciwdziałaniu postępowi choroby jest częste chodzenie i stanie na zewnęcznych bokach stopy. W przeniesieniu ciężaru na zewnącz pomoże nam wkładka podłożona pod przyśrodkowy łuk stopy lub dobrze wyprofilowane obuwie. Okrągła silikonowa podkładka z otworem w środku pod piętę wg mnie nie ma żadnego terapeutycznego znaczenia.

ostroga ćwiczenie 1

ostroga piętowa

Kontrolowane przesunięcie ciężaru w różnych sytuacjach dnia codziennego, może na początku wydać się trudne, dziwne a nawet bolesne, ale z czasem nabierzemy prawidłowego nawyku.

Kolejnym ważnym ćwiczeniem jest rozciąganie rozcięgna stopy wraz z ścięgnem Achillesa i mięśniami łydki.

Stań w wykroku, ugnij lekko kolano nogi wykrocznej. Rozpocznij naciskanie podłoża stopą w dół (pamiętaj o lekkim przesunięciu ciężaru na zewnącz stopy). Po 10 s, rozluźnij stopę i w tym samym czasie przesuń uginając kolano do przodu. Podczas tego ruchu nie wolno unosić pięty od podłoża. Poczujesz napięcie na łydce i stopie. Po około 20 s rozciągania powtarzasz ćwiczenie z aktualnej pozycji. Ćwiczenie należy powtarzać do osiągnięcia fizjologicznego zgięcia w stawie skokowym bez unoszenia pięty.

ostroga piętowa

Pomocne w rozluźnieniu mięśni tego rejonu mogą być dwa tzw. punkty spustowe. Punkty te charakteryzują się mocnym tkliwym bólem wraz z promieniowaniem w kierunku stopy (często aż do palca lub palców). Łatwo je namierzyć. Pierwszy znajduje się w okolicy środka łydki w lekkim zagłębieniu. Drugi jest poniżej kolana po stronie zewnęcznej, niedaleko od kości piszczelowej. Oba punkty uciskamy ok. 60 s a następnie rozciągamy mięśnie tego rejonu wraz z punktem 2-5 minut. Powtarzamy to 3 razy.

anatomia lydki punkt spustowyanatomia piszczel punkt spustowy

A tu filmik na youtube

Opisane tu ćwiczenia to absolutne minimum jakie powinniście stosować. Więcej pomocy, ćwiczeń, możliwości terapeutycznych (masaż, terapia manualna, UD, laser) otrzymacie w dobrym gabinecie fizjoterapii.