Gwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywnaGwiazdka nieaktywna

Dłuższe unieruchomienie w łóżku osoby starszej (70-80 lat), spowodowane chorobą, urazem, zabiegiem operacyjnym wymaga szybkiej i bezpiecznej rehabilitacji. Osoby starsze bardzo szybko podczas długotrwałego leżenia tracą siłę mięśniową, są podatne na dodatkowe choroby (np. zapalenie płuc) oraz tworzenie się odleżyn. Rehabilitację takiej osoby powinno rozpocząć się jak najszybciej po konsultacji lekarza z fizjoterapeutą. Jeśli jest to w warunkach szpitalnych to sytuacja jest względnie komfortowa dla chorego i rodziny. Problem zaczyna się gdy następuje wypis ze szpitala i powrót do domu.

Oczywiście najlepszym rozwiązaniem będą wizyty domowe prowadzone przez fizjoterapeutę. Niestety nie zawsze jest to możliwe z wielu przyczyn. Jednak nawet gdyby fizjoterapeuta przychodził codziennie na ok 1 godz, to i tak bez współpracy rodziny postępy w terapii będą słabe. Dlatego tak ważne jest edukowanie i instruowanie rodzin osób leżących, jak bezpiecznie wspomagać pracę fizjoterapeuty.

Najważniejszą zasadą w rehabilitacji osób starszych jest, jak najszybsze wyciągnięcie go z łóżka. W tym celu wprowadza się naukę tzw pionizacji (nauka stania), która jest wstępem do nauki chodu. Pionizację rozpoczynamy wówczas kiedy pacjent pewnie siedzi bez oparcia o plecy. Jeśli fizjoterapeuta po obserwacji opartej na doświadczeniu zdecyduje o rozpoczęciu nauki stania wówczas rozpoczyna się współpraca z opiekunami. Osoby z rodziny bardzo chętne są do pomocy i współpracy, paraliżuje je jednak strach przez zaszkodzeniem choremu. Tutaj jest rola fizjoterapeuty aby poprzez instruktarz pokazał proste ćwiczenia, które rodzina wraz z pacjentem będą wykonywać uzupełniając jego pracę. Poniżej znajdują się 3 filmiki na temat pionizacji i nauki chodu osób starszych w warunkach domowych, które mogą pomóc w rehabilitacji.

UWAGA!!! Pamiętać należy, że jest to tylko poradnik, który należy skonsultować z lekarzem lub fizjoterapeutą.