Odkładanie kul łokciowych po przebytym urazie kończyny dolnej (zwichnięcie, złamanie itd) to proces od kilku do kilkunastu dni. Nie należy robić tego natychmiast. Po podjęciu decyzji przez lekarza specjalistę o powrocie do naturalnego chodu rozpoczynamy powolną adaptację kończyny chorej do jej naturalnych obciążeń. Podczas gipsu lub innego unieruchomienia wraz z odciążeniem nogi nastąpiły pewne zmiany w mięśniach i stawach. Naturalną pracą stawów kończyny dolnej jest praca w kompresji. Długotrwałe odciążenie powoduje nieprawidłowe odżywianie powierzchni stawowych powodując ból przy pierwszych próbach obciążenia kończyny. Dodatkowo aktywuje się tzw nocycepcja czyli sensomotoryczny efekt blokowania.

Wszystkie mięśnie, których ruch może nasilać ból, zostają osłabione (hipotoniczne) zaś mięśnie których czynności zabezpieczą przed zaostrzeniem stanu bólowego stają się hipertoniczne (wzmożone napięcie). Jest to bardzo logiczny mechanizm, który chce zabezpieczyć źródło bólu, poprzez odpowiedni wpływ na grupy mięśniowych. Kolejnym problemem przy szybkim odłożeniu kul jest powstanie złego wzorca ruchowego który może doprowadzić do bólów innych rejonów ciała (np. kręgosłupa L-S) oraz przykurczów. Z mojego doświadczenia wiem, że wyeliminowanie złych wzorców lub usunięcia przykurczów może zająć więcej czasu niż rehabilitacja po urazowa.

Poniżej film który pokazuje jak należy odkładać kule i przechodzić na naturalny chód. Dodatkową zaletą tych ćwiczeń będzie aktywizacja czucia przestrzennego w kończynie usprawnianej (propriocepcja). Zapraszam na film